zondag 6 januari 2008

song song blue

Het mag dan inmiddels niet veel meer dan een onsje zwaar zijn, maar 't werkt nog wel; dat geheugen van mij! Ik weet bijvoorbeeld nog heul goed dat ik vorig jaar op deze plek (flashback) een vurig pleidooi voor 'liedjes' hield. Ouwe liefde en zo... Moest ik toch echt vaker doen... Dat werk. Dit werk dus! Luister naar wat kwam bovendrijven bij het recente in- en uitpakken. Track-by-track:

FRANK MILLS - THE LEMONHEADS
Evan Dando (en band) kon twee dingen heel erg goed: 1) perfecte punkpoppers bakken en 2) briljante koffers kiezen. Hier doet hij Moeder B aan de hand van het ontwapenende hippy-miniatuurtje Frank Mills uit de musical Hair.

PRINCE VALIUM - BIG TOBACCO
Big Tobacco is één van de vele schuilnamen waaronder Camping-favo Joe Pernice zijn fluwelen pop met schuurpapieren lyrics onze kant op blies. Magisch mooi.

HUGE IN EVERY CITY - CENTRO-MATIC
Over pseudoniemen gesproken: Centro-Matic is dan weer één van de verschillende vehikels voor Will Johnson's getormenteerde Americana. Meeslepende rammelrock voor donkere dagen, met een geweldig gruizige gitaar-epiloog.

THE LIARS CLUB - THE WEBB BROTHERS
De broertjes Webb (zonen van seventies singer-song-star Jimmy Webb) waren in de late nineties heel even de prinsjes van de powerpop. In mijn sprookjesrijk tenminste. Weldadige melodien en harmonien én een paar eetlepels drama. Zalig!

SAVE WHAT YOU CAN - THE TRIFFIDS
Veels te weinig mensen kennen de epische rockromantiek van het schandalig ondergewaardeerde The Triffids. Koop-steel-leen-load hun alboem Calenture voor verlengd kippenvel! Hier een hoogtepunt.

Geen opmerkingen: