zondag 4 november 2007

Does it hurt to fall in love so easy? I know it hurts in any speed...

Wat ze in daar nou precies in het leidingwater stoppen weet ik niet, maar als ik de gemeente Minneapolis was zou ik het onmiddellijk bottelen en te koop aanbieden. Word ik hun eerste klant, want twee van mijn all time favo's groeiden ermee op: Prince en The Replacements. Moezikaal mijlenver van elkaar verwijderd, maar schouder aan schouder in mijn gedroomde Hall of Fame. Hun posters hangen aan de muur op de jongenskamer van hart. Helden. Voor altijd. Ons Prinsje behoeft geen nadere toelichting; die andere Minneapolitanen vermoedelijk wel. Dáárom: an introduction to... The Replacements.

Zal het kort houden (bij voorbaat een kansloze missie...), de beste introductie tot The Replacements vind je namelijk hieronder. Gewoon door te luisteren naar de betonnen zachtheid van hun songs; naar die doorrookte en in alcohol gedrenkte grotestadsrock; naar hun rauw-romantische teksten, die altijd balanceren tussen hoop en vrees. Of beter nog: luister naar het interview-snippet, waarin zanger Paul Westerberg binnen 14 seconden de ultieme definitie van zijn band geeft.

De hier geserveerde liedjes geven een aardig beeld van het Replacements-songbook, dat varieert van roekeloze punkrock uit de jonge-honden-jaren tot meer melodieuze mid tempo bluespop en verweerde ballads. Maar uit welke fase ze ook komen, alle nummers dragen de littekens van het leven. Dát waren The Replacements.

...Mats...

Song by song dan. First up is The Last: het desperate liefdesliedje waaruit de titel van deze posting afkomstig is. Gevolgd door het smekende en hartverscheurende Unsatisfied. Seen your video is het bijtende, (bijna) geheel instrumentale protest van The Replacements tegen de 'phoney rock 'n roll' van MTV. Daarna de jingle jangle van de fool-in-love-songs When it began en Hold my life. Dan weer géén happy ending in het roerende Nobody. En tot slot de gememoreerde interview-flits van Westerberg.

Erg benieuwd of deze ongepolijste poprock ook bij jullie voor hartritmestoornissen zorgt. Bij mij in elk geval wel. En zolang 'ie blijft kloppen, klopt 'ie voor The Replacements. Toegegeven, klinkt allemaal wat cheesy, maar het is gemeend. Omdat ze mijn leven veranderden. En van nog iemand, want de bijnaam van The Replacements was..., Mats (;

LISTEN&LOAD:
The Last
Unsatisfied
Seen your video
When it began
Hold my life
Nobody
Comment Paul Westerberg
INFO:
Replacements on the web

Pie-S: en vergeet de eerder gepooste Replacements-classics Alex Chilton en Skyway niet!

Geen opmerkingen: