maandag 13 augustus 2007

Dokter Bibber

Ons aller Smook gaf in de comments aan dat hij behoefte had aan enige richtinggeving binnen het fenomeen techno. Dit mede ingegeven door de verschillende stromingen die in de blokkenschema-bio's opdoken. Tsja... Het is héél verleidelijk om nu de dr. Oetker van de dance te gaan lopen uithangen en er een plechtig exposé over te houden, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf ook nog een beetje Kuifje in technoland ben. Ik kan je wel verwijzen naar Ishkur's Guide to Electronic Music.

Op deze onvolprezen site vind, zie en hoor je de complete stamboom van de moderne electronische dansmuziek. Alle takken, takjes en twijgjes (hoe obscuur ook) worden er behandeld en in perspectief geplaatst. De meeste genres gaan vergezeld van samples als voorbeeld. Kortom: de place to be als je dance wilt duiden. Je kunt er uren blijven klikken, luisteren en lezen, waarbij je overigens wel in je achterhoofd moet houden dat de maker van deze dance-dictionary er niet voor schuwt zijn eigen voorkeur te laten doorklinken. Vooral wat 'ie niet lust, krijgt er nogal stevig van langs. Maar dat doet 'ie dan wel weer heul geestig!

Enniewees, ik hoop dat je hier antwoorden gaat vinden. Dan laat ik intussen een deuntje van één van mijn favo-technoproducers achter. Saluti!

LISTEN&LOAD: Les Beaux Jours - Agoria
INFO:
Agoria on Myspace
Techno on Wikipedia
Ishkur's Guide to Electronic Music

1 opmerking:

Anoniem zei

Smookt zegt: merci!