dinsdag 28 augustus 2007

Zó kan het óók!

Dat yours truly zich al geruime tijd manifesteert als een trouw en zeer toegewijd lid van de Erol Alkan-fanclub is bepaald geen geheim. En ik meen dat ik niet de enige Reunist ben die zich hiervoor heeft ingeschreven. Van Smook weet ik het zeker (die zit altijd naast me in de bus op weg naar weer een Erol-uitje, maar dat terzijde). Lezers dezes log weten inmiddels ook al lang dat Alkan-de-Palkan tegenwoordig vooral actief is onder het wonderbaarlijke pseudoniem Beyond The Wizard's Sleeve, waarmee hij beurtelings als live-act, DJ en producer opereert. Zie bewijstukken 1, 2en 3 . Klikkerdieklik dus he...

Enniewees, waar de Britse Turk slash Turkse Brit onder zijn eigen naam hoofdzakelijk trash, techno en electro(clash) in zijn DJ-sets verwerkt, put hij in de gedaante van Beyond The Wizard's Sleeve bij voorkeur uit de psychedelische bron. En oe - zeg maar gerust oehoe - wat is dat lekkerrrrrrrr. Vervormde klanken, improvisatie, experimentele arrangementen, hallucinerende effecten, galmende gitaren..., laat mij maar los. Vloeistofdia op de muur en joepie: allemaal onze kleren uit! (...) He, nou doe ik het wéér!

...up of down?...

OK, puntje-paaltje: ici een integrale weergave van een Beyond The Wizard's Sleeve-DJ set. Live. Opgenomen in Manchester, jongstleden juli. En poei, full on psychocrazy hoor! Mister A tovert het ene na het andere geestverruimende konijn uit zijn hoge hoed. Klinkende namen als Pink Floyd, Beatles, Small Faces en Shocking Blue worden afgewisseld met een meer obscuur aanbod. Daar tussendoor vlecht hij zo links en rechts óók nog een enkele contemporaine act, waaronder The Chemicals en het zondagsduo Peter and Bjorn.

Ik kan me overigens zo voorstellen dat niet iedereen deze leipe shit in de armen zal sluiten. Je moet er echt van houden. Er iets mee hebben. Want anders is de irritatiegrens vermoedelijk al na een minuut of wat in zicht. Ben benieuwd. Thumps up/thumps down? Hoe die van mij staan, zal duidelijk zijn. Dit is mijn ding. Een voorbeeld zelfs! Qua musica, maar ook vanwege Alkans stijl van deejayen: brutaal, schetsmatig en intuitief met knarsende en knoeiende overgangen. Lekker buiten de lijntjes krassen!

LISTEN&LOAD: Live At The G-Mex, Manchester, July 2007 - Beyond The Wizards Sleeve
INFO: Erol-de-Perol's www
Klik pic voor larger than life tracks 'n art

Geen opmerkingen: