donderdag 27 september 2007

caught in the act

Het knaagde meteen al. Want hoewel het eergisteren gepooste Third Knife van The Youngsters nog maar net uit is, vermoedde ik die technokriebelaar reeds te kennen. Dus..., te paard, te paard! Op onderzoek. Ik zette m'n speurneus op (maatje XXL ja, and proud of it!) en liet me zakken in de peilloze diepte van de Campingdisco-archieven. Niet veel later werd de gezochte dubbelganger van Third Knife aan de oppervlakte getakeld: Orange Mistake van Luciano en Quenum! En ja hoor; als twee druppels water! Nog geen centimertje ruimte voor twijfel. The Youngsters hebben gewoon lopen gappen.

Tsja, en nu... Moeten ze nu beloven het nóóóóóóit meer te doen? Zakgeld inhouden? Honderdduizend strafregels? Zonder eten naar bed? Mengpaneel inleveren? Een week papierprikken in het park? Of in lijn met het zo in zwang zijnde zero tolerance-beleid meteen maar hun miksarm afhakken? Nope, none of the above. In tegendeel! Die ondeugende Youngsters verdienen een vaantje voor dit sublieme eerbetoon aan de minimal-mijlpaal van Luciano en Quenum. Goed is goed, mooi is mooi. En bovendien, de hele muziekbizz is al decennia lang één groot kopieerapparaat. Als de kwaliteit van de kopie maar zo hoog mogelijk is, zal ik niet zeuren. Nou ja, niet... Niet zo vaak.

...gras...

Een ander voordeel van dit gevalletje plagiaat is dat ik nu tóch maar mooi een rechtvaardiging heb om Orange Mistake in de etalage te plaatsen. dat verdient 'ie! Ik zeg er wél eerlijk bij dat je deze track met een schoon geweten kunt laten liggen als je niks met minimal-techno hebt. Anders bekruipt je het gevoel dat je gras hoort groeien. En hoewel dat op zichzelf dan best wel weer interessant is - omdat 't zou betekenen dat je een uitzonderlijk sterk ontwikkeld gehoororgaan bezit - kan ik me voorstellen dat zelfs de grootste muzikale avonturiers dáár ongeveer de grens trekken (maar dat geheel terzijde). Enniewees, non-believers skippen 'm dus. Believers piekeren er niet over. Zij weten dat dergelijke uitgeklede electronica - op voorwaarde van juiste plaats, juiste tijd en juist gemoed - zelfs tot een out-of-body-experience kan leiden. Nou ja..., met overdrijving als stijlmiddel nogal zwaar ingezet dan.

Pfffffff, wéér zo'n onnodig uitvoerig exposée over iets dat met gemak ook heel kernachtig kan worden samengevat. Want it all comes down to this: je hebt 'm of je hebt 'm niet. Als je 'm hebt: LUCKY YOU!

LISTEN&LOAD: Orange Mistake - Luciano en Quenum
INFO: Orange Mistake review op Boomkat

1 opmerking:

Anoniem zei

smook zegt: drie hoeratjes voor de organisatrices van de reunie. Gweldige uitnodiging!!