zaterdag 15 september 2007

very special delivery

Wat is het wereldwijde web toch een waanzinnig digitaal doolhof. Om elke hoek schuilt een verrassing. Of een herinnering. Zoekend naar het ene, vind je het andere. Dat bleek nog eens toen ik speurend naar een nieuw nummer een oude bekende in de armen viel. Cascades van de Future Sound of London. En dat is (voor mij) niet zomaar een plaat. Neen, een plaat met een speciaal verhaal. Heel speciaal. Maar laat ik dat verhaal hier nou eens niet gaan opschrijven. Sommige verhalen moet je namelijk vertellen. Heel ouderwets, verbaal.

Dan de muziek maar. Schitterende muziek! Oren wijd open voor twee pioniers in electronica: Garry Cobain en Brian Dougans. Hun 'band' Future Sound of London wordt doorgaans als ambient gelabeld, maar dat doet ze te kort. De Britten verkenden (en verlegden) in de vroege nineties namelijk vele andere grenzen van het electronische spectrum, waaronder techno, drum and bass, trip-hop en dub. En hoewel ze het experiment niet schuwden, waren de composities van het duo zelden ontoegankelijk. Dat verschafte ze, met name in de UK, zowaar brede bekendheid én erkenning.

Enniewees, deze voor mij zo bijzondere plaat is dus Cascades: een hele sierlijke, lichtvoetige kruising tussen ambient en techno. Werkelijk subliem geproduceerd, met een fabelachtige opbouw en fluwelen beats. Buitenaardse geluiden ontmoeten handgespeelde instrumenten. En het klopt allemaal. Elke seconde. Draai 'm zo hard als je kan (of mag) voor een optimaal effect. Spin 'm méér dan eens. Ogen dicht. Luister of dans. Liefst alletwee tegelijk. Voel 'm!

LISTEN&LOAD: Cascades (2006 edit) - Future Sound of London
INFO: FSOL on the web

1 opmerking:

Juapo zei

Wat een fijne zoete waterval van elektronische geluiden. Die doen het goed op een geniepig zaterdagmiddag katertje! Ik ben benieuwd naar je verhaal. Cascade doet mij denken aan de gelijknamige brouwerij in Hobart, Tasmanie waar ik ooit een toer heb gemaakt. Maar dan denk ik weer aan bier, en dat hoeft juist nu even niet, hahaha. Dan toch iets anders, een paarse krokodil? Of ie paars is weet ik niet en ook niet of jullie deze al kennen. Het nieuwe nummer van Underworld met de titel Crocodile. Ook een hele fijne dromerige roes van zes en halve minuut die lekker over je rug kriebelt, zo de tekst luidt; Scratch my back!