vrijdag 20 juli 2007

Brrrrrrrrr...

Zal zo'n vijf, zes jaar geleden zijn dat ik voor het eerst kennis maakte met het fenomeen RJD2: een Amerikaanse bleekscheet die mij eindelijk aan de hip hop kreeg. Want ik kon (en kan) er niet zoveel mee, met hip hop (de spreekwoordelijke uitzonderingen daargelaten). Maar dáár was dus plotseling RJD2. Zijn alboem Deadringer was een superspannende smeltkroes van hip hop, rock, soul, funk en dance. En pop zelfs! Geen enkele pretenties richting de hitparade, nul pretenties richting de dansvloer, maar des te meer pretenties richting mijn zintuigen. Sapperdeflap, wat lekker. Alboem-opener The Horror behoorde destijds tot mijn favorieten en verdomd, kom ik er net - stomtoevallig - achter dat het een cover is! Is niet erg, maar ik had alleen geen idéé dat er nog ergens een origineel rond dwarrelde. Je hoort ze hier alletwee: de RJD2-versie en de moedertrack, van ene Gershon Kingsley. En wederom de vraag aan u, wie krijgt de punten?

LISTEN&LOAD:
The Horror - RJD2
The Horror - Gershon Kingsley
INFO: RJD2 on the web
Het origineel overigens gevonden op het mooie blog Palms Out Sounds (go see!).

Geen opmerkingen: